Vaccinatie dodelijke virusziekte bij konijnen

Let op: jaarlijkse vaccinatie biedt geen bescherming!

Sinds aan aantal maanden is er een nieuwe variant van het dodelijke konijnen virus VHD in Nederland, VHD2. Konijnen overlijden binnen een paar dagen aan dit virus als ze ermee besmet raken. Het komt door heel Nederland voor en ook hier in het ’t Gooi zijn er al konijnen aan overleden.

Gelukkig kunnen konijnen ingeënt worden tegen dit virus. Deze enting is een andere enting dan de jaarlijkse konijnenvaccinatie tegen myxomatose en VHD1, deze inenting biedt geen bescherming tegen VHD2!.

Konijnen moeten 2x ingeënt worden met een tussentijd van 6 weken tegen VHD2. Een week na de eerste inenting zijn de konijnen gelukkig wel al beschermd. De herhaling is nodig om de bescherming langdurig aanwezig te laten zijn. De inenting tegen VHD2 moet daarna elk half jaar herhaald worden.

Een flacon met inenting is voor meerdere konijnen, daarom zullen we op 1 dag meerdere konijnen in gaan enten. Wanneer u belt voor een afspraak zullen we u laten weten wanneer de inentingsdagen zijn.
De kosten voor de eerste vaccinatie bedragen 12.50 euro en voor de herhaling 10 euro.

Als u met uw konijn voor de vaccinatie komt, zou u dan uw konijn in de auto kunnen laten staan, maar u wel melden bij de balie. Als u aan de beurt bent, kunt u met uw konijn binnenkomen. We willen uw konijn in zijn of haar eigen vervoer box houden tijdens de inenting.

Het advies is om alle konijnen in te laten enten, ook binnen konijnen, omdat alle konijnen aan het virus kunnen overlijden. Ook de konijnen die nooit buitenkomen.

De aanwezig van het nieuwe virus zorgt ervoor dat konijnen dus vaker ingeënt zullen moeten worden want ook de jaarlijkse vaccinatie tegen myxomatose blijft nodig. Daarom hebben we een gezondheidsabonnement voor konijnen ontwikkeld. Hierbij betaald u 4.50 euro per maand voor alle vaccinaties die nodig zijn, zie onze website.

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met de praktijk via 035 5251512 of via info@dierenkliniekdehaardstede.nl.