Buitenland

Wettelijke eisen voor het reizen met dieren

Vanaf 3 juli 2004 gelden voor het reizen met honden, katten en fretten binnen de Europese Unie (EU) de volgende algemene regels:
De dieren moeten in het bezit zijn van een officieel Europees paspoort;
De dieren moeten gevaccineerd zijn tegen rabiës (hondsdolheid);
De dieren moeten geïdentificeerd zijn m.b.v. een identificatiechip. LET OP vanaf 2 juli 2011 is alleen een tatoeage onvoldoende en moet een dier daarnaast ook gechipt zijn.

Verschillende landen hebben ook nog aanvullende eisen. Daarom is het altijd verstandig om, als u met uw huisdier op vakantie gaat, ruim van te voren bij de dierenarts te informeren wat de eisen van een land zijn.

Dieren jonger dan 3 maanden

De invoer van dieren jonger dan 3 maanden is per lidstaat geregeld. Een aantal landen laten dieren jonger dan 3 maanden niet toe. Jonge honden, katten en fretten moeten vanaf 29 december 2014 bij binnenkomst in Nederland verplicht gevaccineerd zijn tegen rabiës (hondsdolheid). Hierdoor zijn de jonge dieren minimaal 15 weken oud als ze naar Nederland komen. Deze eisen gelden voor steeds meer Europese landen.

Rabiës (hondsdolheid) vaccinatie

Een dier kan vanaf 12 weken leeftijd gevaccineerd worden tegen rabiës. Na een eerste vaccinatie geldt in de EU een wachttermijn van 21 dagen voordat een dier de grens over mag. De rabiësvaccinatie is 3 jaar geldig. Zolang een dier opnieuw gevaccineerd wordt binnen deze 3 maanden is er geen wachttermijn meer.

Invoereisen niet EU-landen

Voor het opzoeken van invoereisen kunt u terecht op www.licg.nl. Hier is een lijst te vinden met alle invoereisen van zowel EU-landen als de meeste niet EU-landen.
De invoereisen van landen die niet in deze lijst staan kunnen via de website van IATA geraadpleegd worden (www.iatatravelcentre.com > Country Information > Select your destination > Customs Rules; more information > Pets)

Invoereisen naar het Verenigd Koninkrijk zijn aangepast

Per 1 januari 2012 zijn de invoereisen voor Engeland aangepast. De bloedtest naar de mate van bescherming tegen hondsdolheid en de tekenbehandeling zijn vervallen. Honden moeten nog wel ontwormd worden. Dit moet 24 tot 120 uur voor aankomst in Engeland gebeuren door een dierenarts. Verder blijft het zo dat de dieren alleen geïmporteerd kunnen worden via bepaalde (lucht)havens. Het is verstandig hiermee rekening te houden als u uw dier mee wilt nemen naar een bestemming in het Verenigd Koninkrijk.

Verandering regels invoer honden en katten in Zweden

Ook Zweden heeft met ingang van 1 januari 2012 de regels voor de invoer van honden en katten veranderd. Tegenwoordig is er geen bloedonderzoek meer nodig en is ook de behandeling tegen wormen afgeschaft.