Vaccinatie van konijnen

Konijnen kunnen ingeënt worden tegen 2 ziekten, namelijk VHD en myxomatose. Tegenwoordig is er een konijnen inenting die een jaar bescherming biedt. Dat houdt in dat een konijn maar 1x per jaar ingeënt hoeft te worden. De entstof die wij gebruiken kan per individueel dier worden opgelost en toegediend, zodat we niet meer meerdere konijnen tegelijkertijd moeten inenten. Dit betekent dat we voor ieder konijn een afspraak kunnen maken op een moment dat het u schikt.

Waar tegen enten?

Een konijn kan ingeënt worden tegen de volgende 2 ziekten: Myxomatose (zwellingen op het lichaam waardoor het dier niet meer kan eten en moeilijk kan ademhalen) en VHD (het viraal haemorrhagisch syndroom: een virusinfectie die leidt tot bloedingen en plotselinge sterfte)
Beide ziekten zijn dodelijk. De myxomatose wordt overgebracht door stekende insecten en het VHD krijgen konijnen vaak door het eten van besmet gras waar ook andere konijnen komen, maar kan ook door stekende insecten overgebracht worden. Omdat de ziekten door muggen overgebracht kunnen worden kunnen ook konijnen die binnen zitten besmet worden! Zowel VHD als myxomatose komt elk jaar wel voor onder de wilde konijnen bij ons in de regio en helaas zien we elk jaar ook wel gehouden konijnen met 1 van beide ziekten, die er uiteindelijk meestal ook aan overlijden.

Gezondheidscontrole

De jaarlijkse vaccinatie is ook een mooi moment om een konijn goed na te laten kijken. Er wordt andere gekeken naar het gebit, de vacht, de buik en het gewicht. Als er nog bijzonderheden zijn kunnen deze tijdens het consult besproken worden.

Afspraak maken

Voor een afspraak voor de inenting kunt u contact opnemen met de praktijk via 035 5251512.