Uitbraak kattenziekte

Vrijdag 6 september 2013

In Den Helder is een uitbraak van kattenziekte gemeld waaraan al 50 tot 70 dieren overleden zijn. Nu is de uitbraak nog gelokaliseerd in de kop van Noord Holland, maar het is te verwachten dat een ernstige uitbraak zich verder kan gaan verspreiden.

Kattenziekte is een ernstige virusinfectie veroorzaakt door een parvovirus, die vooral klachten van het maagdarmkanaal geeft. Zieke dieren krijgen ernstige diarree, braken heftig en drogen heel snel uit. Dieren kunnen hieraan overlijden, zeker als ze niet snel behandeld worden. Een behandeling bestaat uit ondersteunende therapie zoals het toedienen van vloeistoffen.

Een inenting biedt goede bescherming tegen het virus. Kittens moeten tweemaal met een tussentijd van 3 weken ingeënt worden tegen kattenziekte. Deze vaccinatie moet dan op 1 jarige leeftijd herhaald worden en daarna elke 3 jaar. Als het langer dan 3 jaar geleden is dat uw kat tegen kattenziekte is ingeënt (inenting met de tricat inenting) dan is het verstandig om uw kat zo snel mogelijk in te laten enten. Als u twijfelt of uw kat wel goed beschermd is, kunt u altijd contact opnemen met de praktijk (035 5251512) om het te laten nakijken.

Het virus wat kattenziekte veroorzaakt is diersoortspecifiek. Dit houdt in dat het besmettelijk is voor katten, maar niet voor honden en mensen. Het wordt overgedragen van kat op kat.

Indien u nog vragen heeft kunt u altijd contact met ons opnemen, telefonisch of via de email ( info@dierenkliniekdehaardstede.nl).